Leta i den här bloggen

Läser in...

onsdagen den 30:e juni 2010

Essentiellien aminohappojen minimitarve Harperin mukaan

Essentiellien aminohappojen minitarve
määritellään USA:ssa kahdeksalle essentiellille aminohapolle erään taulukon mukaan seuraavasti ( Harper)

Aminohappo Päivän minimivaatimus Päivän suositus (= kaksi kertaa minimivaatimus)
L-Tryptofaani 0.25 g 0.5 g
L-Fenylalaniini 1.10 g 2.20 g
L-Lysiini 0.80 g 1.6 g
L-Treoniini 0.50 g 1.0 g
L-Valiini 0.80 g 1.6 g
L-Metioniini 1.10 g 2.20 g
L-Leusiini 1.10 g 2.2 g
L-Isoleusiini 0.70 g 1.4 g

Ruotsalaisia taulukoita tapaa myös useita. Niissä on aminohappojen tarve vauvan ja lasten painokiloja kohden sekä miehille ja naisille erikseen päivän tarve. Tästä olen aiemnin kirjoittanut.
Jos haluaa varmistaa ehjien aminohappojen saamisensa, kannattaa hankkia ravintolisä esim ”Vegetabilisk protein ”. Siinä annetaan yllämainittujen essentiellien aminohappojen lisänä kaikenlaisia tarvittavia ravinto-aminohappoja, joten typpitarve tulee hyvin katettua. Tosin on myös allergikoita, joiden tulee välttää näitä soijaperäisiä ”ehjiä aminohappoja”, mutta jostain muusta elintarvikkeesta käsin he voivat käyttää hyödykseen samaisia aminohappoja. Esim maitoproteiiniperäisiä valmisteita.

  • Soijapohjainen ravintolisä
ESIM. www.naturell.se markkinoi 73 % soijaproteiiniaan ja antaa sisältönä seuraavan luettelon ja ohjeen:
Yksi annos jauhetta on 20 grammaa , kaksi ruokalusikallista..
Se sisältää seuraavan proteiinimäärän 13 g proteiinia eriteltynä. 2 g hiilihydraattia. 3 g rasvahappoja. Gramman vettä ja gramman mineraaleja. Energiaa 364 kJ ( 87 kcal). Ei yhtään pahitteeksi tällainen pikku lisä tavalliseen ruokaan! Jos lisätään esim maitoon, ravintoarvo täydellistyy rikkipitoisten aminohappojen ja tryptofaanin suhteen.

Ei-essentiellejä aminohappoja:
Alaniinia 0.4 g
Arginiinia 1.21 g.
Asparagiinia 1.75 g.
Cystiiniä 0.21 g
Glutamiinia 2.85 g
Glysiiniä 0.62 g
Histidiiniä 0.37 g.
Proliinia 0.7 g.
Seriiniä 0.85 g
Tyrosiinia 0.48 g.
Essentiellejä aminohappoa
Fenylalaniini 0.712 g
Isoleusiinia 0.692 g
Leusiinia 1.088 g.
Lysiiniä 0.896 g.
Metioniinia 0.186 g.
Treoniinia 0.608 g.
Tryptofaania 0.186 g.
Valiinia 0.696 g.

Lisänä on myös vitamiineja: A, E ja D-vitamiineja, B1-B6 vitamiineja..
Koliinia 18 mg

Mineraaleja:
Na 168 mg
K 152 mg
Ca 28 mg
Fosforia 142 mg
Magnesiumia 24 mg
ja rautaa 2.4 mg

Muistiin 2006-05-25 12:26. Päivitys 30.6. 2010.

Lisäys:
Tavallisesta ruokakauasta voi ostaa soijajauhoa ja lisätä sitä jauhoruokiinsa.
ESIM: RISENTA Sojamjöl. Siinä on proteiinia 37 g 100 grammassa. Siis se on37 %:ista proteiinin suhteen. Jota saa saman verran aminohappoja kuin edellämainittu 20 g annos, tulisi tätä laimeampaa proteiinia ottaa 40 g. Keinot ovat yksinekertaisia aminohappomääriensä nostamiseksi. Jos käsitelee myös jauhoruokansa varovasti liikaa kuumentamatta, niin saa varmaankin hyötyä tällaisesta aminohappolisästä. Esim vohvelitaikinaan tapaan itse lisätä soijaa.
Lisään myös kananmunaa, josta saa animaalisia vähäpuriinisia valkuaisia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar